Жіночий бізнес vs пандемія: за рахунок чого українські підприємниці вистояли в карантин

Пaндeмія бoлячe вдaрилa пo бізнeсу — цe бeззaпeрeчний фaкт. Aлe силa цьoгo «удaру» виявилaся різнoю чтобы різниx підприємств. І якщo вeликий вирoбничий бізнeс мaв рeсурс во (избежание швидкoгo пeрexoду нa «пaндeмічні рeйки», тo мaлі й сeрeдні підприємствa чaстo прoстoювaли в кaрaнтині, втрaчaючи пoтeнціaл тa клієнтів.

Пoдвійний удaр від пaндeмії oтримaли жінки-підприємниці, які в Укрaїні є дрaйвeрaми мікрo- тa мaлoгo бізнeсу у сфeрax тoргівлі тa пoслуг — нaйврaзливішиx дo COVID-19 гaлузяx. Oкрім кaрaнтинниx oбмeжeнь нa ниx впaв пoдвійний тягaр дoмaшньoгo гoспoдaрствa тa виxoвaння дітeй у рeaліяx віддaлeнoї рoбoти тa нaвчaння.

Щoб крaщe зрoзуміти, з якими труднoщaми зіштoвxуються укрaїнські підприємниці в різниx сфeрax, ми прoвeли рeпрeзeнтaтивнe дoсліджeння «Пoртрeт укрaїнськиx жінoк-підприємниць», в мeжax якoгo oпитaли 500 бізнeсвумeн. Цифри тa істoрії випускниць Women Biz Days нижчe — цe кількісний тa якісний зріз тoгo, як укрaїнські жінки відпoвідaли нa виклики лoкдaун-eкoнoміки.

Прo щo гoвoрять цифри

Cуxі цифри стaтистики кoнстaтують, щo 92% укрaїнськиx жінoк-підприємниць ввaжaють, щo пандемія COVID-19 неодобрительно вплинула на їхній бізнес. 40% з них були вимушені призупинити бізнес-діяльність, 20% відзначили зменшення обороту товарів/послуг, 13% вважають, що знизилася платоспроможність споживачів. 

У своїх коментарях підприємниці розповідали, як доводилося відправляти працівників у «відпустки» нежто ж зазнавати збитків, щоб продовжувати виплачувати їм зарплати. Багато історій присвячені тому, як доводилося перевинаходити свій бізнес та відкривати нові напрямки діяльності, щоб втриматися для плаву.

До когорти підприємниць, яких зачепила пандемія, потрапила Тетяна Усенко, власниця івент-агентства ProMICE. Перші місяці карантину були особливо нищівними с целью сфери організації подій, й терміново потрібно було шукати альтернативні джерела доходу. Тетяна відразу вирішила, що закривати офіс й розпускати команду — отнюдь не її варіант. 

У компанії був свій невеличкий кейтеринг, й Тетяна вирішила всі сили кинути сверху нього, проаналізувавши нові можливості, які пандемія створила исполнение) харчових індустрій. Так у складі ProMICE з’явилася нова компанія Friendly Food, яка окрім B2B-заходів також почала готувати та доставляти їжу с целью приватних заходів та просто держи замовлення. Диверсифікація бізнесу підтримала основну діяльність компанії й допомогла бізнесу пережити найскладніші часи.

Порятунок — снаряжение рук потопаючої

Ще один показовий висновок з дослідження — українські підприємниці схильні протистояти труднощам самостійно та малограмотный шукати зовнішньої допомоги для свого бізнесу під пора кризи. 

Так, за дни пандемії та локдауну тільки 3 з 10 жіночих бізнесів звернулися по части фінансову допомогу. Серед них 14% використовували державні програми підтримки, 13% зверталися ради кредитами в банки, 5% отримали грантову підтримку.

Але сейчас з тим на запитання, яку б допомогу вони хотіли б отримувати, понад 40% бізнесвумен кажуть, що хотіли б саме фінансової підтримки — безвідсоткових либо доступних кредитів та зменшення податкового навантаження.

Чому ж жінки отнюдь не користуються тими можливостями, що є наразі, наприклад, програмою кредитів 5-7-9%? Положение, скоріше, не так в складності цих програм, як в недовірі. Ключовою характеристикою ведення бізнесу в Україні 73% підприємниць вважають непрогнозованість, тому їм словно по писаному довірятися державним програмам підтримки. 

Безотлагательно з тим, практика показує, що ця недовіра почасту перебільшена. 

Ольга Гургула с налету з чоловіком Михайлом виробляє та продає стільці під брендом Gurgula меблі. Коронакриза збіглася з планами запуску власного цеху, оскільки накануне того вони використовували орендований. Однією з ключових проблем виявилося підведення електропостачання получай 150 кВт, яке коштувало непідйомні в целях малого бізнесу 400 тисяч грн. Тому двоица вирішила використати пільгову програму й отримати овердрафт 5-7-9% під заставу свого приміщення. 

Оляша каже, що якщо у підприємства є майно с целью застави та достатній оборот коштів, особливих  проблем з отриманням кредиту бути безлюдный (=малолюдный) має. Найбільш неприємною витратою виявилося юридичне оформлення кредиту у нотаріуса, яке обійшлося в понад 17 тисяч грн. Фінальна расчет кредиту Ольги вийшла на рівні 7%, а після того, як вони найняли ще одного працівника, її було знижено раньше 6%. В наступному кварталі планують вийти для ставку в 5%. Без кредиту, из-за словами Ольги, запустити виробництво таково швидко своїми силами було б несбыточно.

Пірнути у діджитал

Насправді якщо шукати позитиви у пандемії пользу кого жіночого бізнесу, то їх можна знайти. Наприклад, карантинні обмеження штовхнули левову частку підприємниць давно діджиталізації та виходу в онлайн.

В такой степени, за підсумками пандемічного року частка жіночих підприємств, які продають товари/послуги держи онлайн майданчиках чи маркетплейсах, досягла вже 47%. Окрім того, 50% підприємниць відзначають, що роблять закупівлі с целью свого бізнесу онлайн. 

Онлайн, зокрема, став рятівною паличкою с целью багатьох фермерських бізнесів, що раніше працювали по (по грибы) B2B-моделлю з ресторанами чи магазинами, які в пандемію значно знизили свої закупівлі. Саме си почався бум сервісів «від ферми накануне споживача».

Одним з найуспішніших сервісів такого типу стала Вітамінна Кошница, заснована власницею фермерського кооперативу Анною Морозовою та Наталією Гордейчук, яка працювала в інформагенції аграрного спрямування. Вони об’єднали свої експертизи та почали працювати з відібраними фермерами та виробниками України, формуючи їх продукцію у спеціальні тематичні бокси та доставляючи їх прежде споживача. 

Торгівлю в інтернеті Нюша не вважає «золотою жилою» вследствие високу конкуренцію. Але вчасний первые шаги на самому початку пандемії та надзвичайна увага прежде відбору продукції допомогли підприємницям наростити клієнтську базу. Единым духом вони активно працюють над розширенням асортименту своїх «коробок» та шукають інвестора интересах відкриття франшизи в інших містах. 

(Взаємо)допомога

Хоча українські бізнесвумен переважно справлялися з наслідками пандемії самостійно, вони загалом позитивно ставляться вплоть до партнерства в бізнесі. Зокрема, 92% жінок позитивно ставляться перед жінки-партнерки у бізнесі.

Як у випадку Вітамінної Коробки, товарищество з іншими підприємцями дає можливість розширити власний асортимент та краще відповідати получи и распишись запити клієнтів у кризові часи, если кожен клієнт на вагу золота.

З нашого досвіду, найчастіше цікаві партнерства підприємниць народжуються з нетворкінгу та під часы навчання. Тому критично важливо безграмотный припиняти шукати можливості для розвитку навіть в кризові часи. 

Юлія Буглак обожнює риболовлю, сиречь не дивно, що після завершення магістратури, -де вона навчалась рибництва у Шотландії, Франції та Греції, вона заснувала ТОВ «Аквакультура України» — бізнес-портал исполнение) рибних фермерів та постачальників, які шукають клієнтів. Паралельно вона почала працювати надо власним рибним господарством.

Одним з незвичних напрямків, який зацікавив Юлію, була заготівля та виготовлення товарів зі шкіри риби (лосося). Попри незвичність угоду кому) пересічної людини, ця шкіра по (по грибы) своїми властивостями подібна на звичайну: в дотик вона схожа на телячу, без- рветься й не пахне. Раніше таку шкіру очевидно викидали, але сучасні технології дозволяють створити безвідхідне виробництво, если шкіра з риби використовується для виготовлення аксесуарів чи одягу. 

Щоб реалізувати свою амбітну ідею, Юлії потрібна була партнерка, яка допоможе створювати такі речі. Й в межах одного з кемпів исполнение) жінок-підприємниць вже під момент пандемії Юлія познайомилася з Мариною Баньковською, яка займається виготовленням сумок та аксесуарів з екзотичних шкір. В один прием вони спробували зробити тестові продукти з риб’ячої шкіри. Одним заходом Юлія вже знайшла декілька постачальників сировини та шукає грантові кошти в (видах повноцінного запуску виробництва аксесуарів з риб’ячої шкіри в целях чоловіків та жінок, до якого планує залучати Марину.

Тихі гавані

Закінчити хотілося возьми найпозитивніших історіях, в яких COVID-19 фактично маловыгодный вплинув на бізнес, а іноді й допоміг.

Першим острівком відносної безпеки є e-commerce з прицілом бери західні ринки. Суворі карантини числом всьому світу закрили мешканців розвинутих країн вдома, забезпечивши їх рекордними об’ємами державної підтримки. Или заможні іноземці часто витрачали свій додатковий вільний миг та кошти на шопінг онлайн.

Люда Ткачук — власниця п’ятизіркового онлайн-магазина FloweringLove возьми найбільшому міжнародному маркетплейсі handmade Etsy. Вона продає авторські вироби із гігантських штучних та висушених квітів, фотозони, аркатура. За словами Людмили, в період карантину активність невыгодный лише не зменшилася, а й зросла. Щоб задовольнити новий попит, підприємниця постійно розширяла лінійку продуктів. В пирушка самий час серію майстер-класів у нещодавно відкритій офлайн-майстерні из-за черговий локдаун довелося відкласти перед кінця літа. 

Найвпевненіше, хоча зовсім приставки не- розслаблено, пандемію пройшли представниці ІТ-бізнесу, частка яких в Україні, из-за даними DOU, вже сягає 25%. У 2020 році, попри кризу, експорт IT-послуг в Україні досяг рекордних $5 млрд, зрісши возьми понад 20% у порівнянні з 2019 роком.

Цей відчутний ріст сектору відчула в собі професійна ІТ-рекрутерка Вікторія Наливайко, яка останні неудовлетворительно роки також розвиває власний стартап — онлайн-платформу на релевантного пошуку ІТ-спеціалістів BazaIT. У перші місяці карантину, если більшість компаній скорочували найм, Вікторія навчалася в бізнес-інкубаторі, тому падіння ринку майже приставки не- помітила. 

А з травня-червня 2020 року, коль замовники адаптувалися до реалій пандемії, і вплоть до сьогодні попит на ІТ-спеціалістів залишається настільки високим, що Вікторії случиться відмовляти клієнтам. Підприємниця жартує, що вірус забрав роботу сверху два місяці, а потім повернув десятью. Окрім того, наприкінці «кризового» року BazaIТ підняла схватка інвестицій, який дозволив компанії повністю переробити платформу й у 2021 році перекинуться в активну фазу розвитку. 

___

В якій би сфері приставки не- працювали українські підприємниці, вони ставляться задолго. Ant. с ведення бізнесу в Україні реалістично. 62% бізнесвумен вважають, що в останні роки бізнес таким образом вести складніше, особливо в реаліях локдаун-економіки. Але попри таку досить похмуру оцінку бізнесу в цілому 47% підприємниць відзначають, що в жіночому бізнесі відбулися скоріше позитивні зміни: його из этого следует більше, підприємниці стали рішучішими, їх почали сприймати серйозніше.

47% підприємниць відзначають, що в жіночому бізнесі відбулися, скоріше, позитивні зміни: його значит більше, підприємниці стали рішучішими, їх почали сприймати серйозніше. 

63% бізнесвумен бачать плоди своєї роботи та вважають, що витрачені зусилля і ресурси дали творение. Вони розуміють турбулентність українського бізнес-середовища, але готові боротися зі складнощами заради результату й переконані, що зосереджена праця принесе свій счет. І це не може не радувати.

Дослідження «Парсуна української підприємниці» проведене в межах ініціативи Women Biz Days Українським центром сприяння інвестиціям та торгівлі в партнерстві з Українською Маркетинговою Групою та следовать підтримки Програми USAID «Конкурентоспроможна економіка України».

Ірина Титарчук, виконавча директорка Українського центру сприяння інвестиціям і торгівлі

Ірина Титарчук 14 липня 2021 року виступить бери GET Business Festival, де разом з нею своїм успішним бізнес-досвідом поділяться ще 70 бізнес-практиків, серед яких засновник холдингової компанії UFuture Василь Хмельницький, виконавчий менеджер ДТЕК Дмитро Сахарук, СЕО компанії SHABO Гіоргі Іукурідзе, главный ради директорів Darnitsa Group Дмитро Шимків та багато інших. Подробиці і реєстрація по (по грибы) посиланням.

Комментирование и размещение ссылок запрещено.

Комментарии закрыты.